وبلاگ
کیو آر کد چیست؟

کیو آر کد چیست؟

شاید شما تا به حال کیو آر کد را در قسمت‌های مختلف از جمله روی منوی رستوران، بیلبورهای تبلیغاتی، کارت‌های ویزیت و حتی کارت‌های گارانتی دیده باشید، اما اطلاعی درباره آن نداشته باشید.

برای بررسی بیشتر، ما را تا انتهای مقاله ما همراهی کنید.

کیو آر کد چیست؟
کیو آر کد چیست؟

کیو آر کد چیست؟

کیو آر کد (QR) کد مخفف عبارت Quick Response Code می‌باشد. این صفحه، به صورت مربع‌های سیاه و سفید است که اولین بار توسط ژاپنی‌ها اختراع شد.

این کدها این قابلیت را دارند که اطلاعات بیشتری نسبت به بارکدهای استاندارد داشته باشند و شخص با اسکن آنها به سرعت به اطلاعات دسترسی پیدا کند. این کدها برای رایانه، قابل درک‌تر از متن می‌باشد و از رهگیری محصولات تا شناسایی‌هایی مانند ورود کاربر به واتساپ دسکتاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تاریخچه کیو آر کد

کد QR اولین بار در سال 1994 توسط شرکت ژاپنی (Denso Wav) یکی از شرکت‌های زیر مجموعه تویوتا اختراع شد. این شرکت برای ردیابی وسایل نقلیه و قطعات نیازمند روش دقیقی بود. برای دستیابی به این هدف، آنها نوعی بارکد تولید کردند که بتواند الفبای خاصی را رمزگذاری کردند.

پس از آن که بارکد QR به صورت open source منتشر شد، به سرعت توسط صنعت خودرو پذیرفته شد. به سبب شفافیت بیشتر از سمت مصرف کنندگان در ژاپن، این امر به ویژه در آن زمان بسیار مهم بود.

آنها خواستار این بودند که محصولاتشان دقیقاً از کجا آمده است و این خواسته محدود به اتومبیل نبود بلکه در مورد مواد غذایی، دارویی و سایر محصولات نیز همین خواسته را داشتند.

| جهت ثبت سفارش ” ساخت منو آنلاین ” خود و ارتباط با کارشناسان مجموعه رِست مَن میتوانید داخل پیام رسان واتساپ پیام بگذارید. جهت ورود به واتساپ مجموعه رِست مَن اینجا کلیک کنید.

بعد از آن کد QR به تدریج در صنعت تولید ادغام شد. با این وجود استقبال اولیه این ایده با کندی شروع شد، زیرا اگرچه که کیو آر کدها  به راحتی تولید می‌شدند اما اسکنرهای بارکدهای مربعی به آسانی در دسترس عموم مردم نبود.

با این حال امروزه اپلیکشن‌ها و وبسایت‌های زیادی برای اسکن کیوآر کد وجود دارد.

کدهای  QR 
کدهای  QR

چگونه خواندن کدهای  QR

بیشتر تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها می‌توانند کد QR را اسکن کنند. برخی از جدیدترین تلفن‌های هوشمند موجود در بازار مانند گوشی Google Pixel و سری‌های جدید iPhone، دارای اسکنر QR در دوربین خود می‌باشند. اما بعضی از دستگاه‌های قدیمی ممکن است برای خواندن کدهای QR به یک برنامه خاص نیاز داشته باشند،که می‌توانید این برنامه‌ها را در فروشگاه App Apple و Google Play مشاهده کنید.

برای اسکن بارکد از طریق تلفن همراه فقط کافیست برنامه QR اسکن یا دوربین خود را در تلفن هوشمند باز کنید، آن را رو به روی  QR code بگیرید سپس اطلاعات موجود در کیو آر کد فوراً روی صفحه نمایش داده می‌شود.

 ذخیره سازی اطلاعات توسط کد QR

مثل بارکد، کد QR داده‌های گوناگونی را در خود ذخیره ‌می‌کند. این داده‌ها می‌تواند شامل (URL) وبسایت، شماره تلفن یا حداکثر 4000 کاراکتر متن باشد. موارد دیگر در استفاده از  QR codeعبارت است از:

  1. ارسال و دریافت اطلاعات پرداخت
  2. در احراز هویت حساب‌های آنلاین و تأیید جزئیات ورود به سیستم
  3. ذخیره جزئیات رمز گذاری، رمز ورود و نوع رمز گذاری
  4. دسترسی پیدا کردن به Wi-Fi مربوطه
QR code
QR code

مزایای استفاده از QR کد

این کدهای QR باعث ترویج اشتراک‌گذاری و شبکه‌سازی شده و چیزی فراتر از بارکدهای دوبعدی می‌باشند و می‌توانند ارتباط کاربران با کسب و کارها را بسیار بیشتر از قبل کنند. این ابزار نقش بسزایی در تعامل بیشتر مخاطبان با کسب و کارها در رسانه‌های اجتماعی دارد.

با استفاده از کیو آر کد توانایی ایجاد یک بازاریابی هدفمند و عالی در شبکه‌های اجتماعی را دارید و به بهبود رتبه سایت خود در موتورهای جستجو هم کمک می‌کنید؛ چون وقتی ورود به سایت شما از طریق کیو آر کد افزایش یابد، ترافیک سایت شما بیشتر می‌شود و این یک نکته مهم برای سئوی سایت شما محسوب می‌شود.

استفاده از کد QR بیانگر خلاقیت شما است.

1)توانایی ذخیره اطلاعات با حجم بیشتر

کد QR می‌تواند حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به بارکد میله‌ای باشد.

2)خطای کمتر

کمتر پیش می‌آید QR اسکنر کدی را اشتباه اسکن کند زیر کد کیو ار در برابر نسخه برداری محافظت شده است.

3)اسکن راحت تر

برخلاف بارکدها که برای خواندن و تفسیر نیازمند فناوری خاصی هستند،  QR code توسط تلفن‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال قابل خواندن و شناسایی می‌باشند. این باعث می شود که آنها برای کارهایی مانند کمپین‌ های بازاریابی و جذب مخاطب بسیار مفید باشند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد به شیوه ساخت  QR code بپردازیم و روش ساخت این کدها را بررسی کنیم. ساخت کیو آر کد مزایای زیادی برای کسب و کار شما دارد که این مزایا مطرح شد. همچنین در این مقاله یاد گرفتیم که چگونه این کدها را اسکن کنیم و از محتوای آن‌ها آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *